תכנית עסקית – מה זו וכיצד מציגים אותה

כאשר יזם או גורם אחר רוצים להקים חברה בתחום מסוים, אחד הדברים הראשונים שעליהם לעשות זה להציג תכנית עסקית. תוכנית זו תלמד על משמעות החברה, במה היא תעסוק, למי היא פונה, במה היא תשקיע את הכסף שעומד לרשותה, כיצד היא תגייס לרשותה כסף, כוח אדם ועוד.

תכנית עסקית היא למעשה תוכנית פעולה על פיה עובדת החברה, על פיה עובד כל יזם בכל עסק שהוא פעיל בו. בלי תוכנית עסקית, אי אפשר לגשת אל הבנק ולבקש הלוואה, אי אפשר לפנות אל משקיעים ולבקש לגייס מהם כסף או לבקש מהם להיכנס כשותפים בחברה, בלי תוכנית עסקית אי אפשר גם להשתלב בפרויקטים ותוכניות שונות, כולל תוכניות של ארגונים, גופים, חממות טכנולוגיות וגורמים אחרים שפועלים בעולם יזמות ובכלל.

הרבה פעמים, צריך לומר, יש להיעזר בגורמים מקצועיים לצורך כתיבת תכנית עסקית. לא מדובר בתוכנית שנכתבת באופן רגיל, היא לא נכתבת על פי שאיפות וחלומות של בעל החברה. היא חייבת להיות מבוססות על נתונים, על עובדות, היא חייבת להיות מבוססת על מספרים, בסופו של דבר.

כיצד כותבים תכנית עסקית ולשם מה כותבים אותה?

נניח ואנחנו חברת סטארטאפ, ואנחנו רוצים לגייס כסף ממשקיעים לצורך ייצור מוצר מסוים או לצורך גיוס כח אדם או כל דבר אחר. סביר להניח שאותם משקיעים ירצו להכיר אותנו ויתרה מזו, הם ירצו לדעת כיצד אנחנו פועלים ואיך אנחנו נוכל להחזיר להם את ההשקעה שלהם.

זה לא יהיה מספיק אם נבטיח להם שתוך כמה חודשים נחזיר להם את הכסף או תוך כמה חודשים הם יתחילו לראות רווח מההשקעה שלהם. הם ירצו לראות תוכנית ברורה, תוכנית כתובה על נייר, מה בדיוק אנחנו מתכוונים לעשות, מה בדיוק אנחנו עושים, ועוד.

לשם כך אנחנו נכתוב תוכנית עסקית שתהיה מבוססת על כל מה שיש לנו, על הדרכים בהן אנחנו עובדים, מי קהל הלקוחות שלנו, מה הפוטנציאל שלנו, מה המשאבים שדרושים לנו, מה המשאבים שאנחנו משתמשים בהם ועוד. כל פרט מספרי ייכנס לתוכנית וישרת אותנו.