ישנם אנשים שמסתובבים עם לא מעט רעיונות בראש למוצרים ושירותים שונים, דברים שנראה לי שהציבור הרחב זקוק להם, ואם יהיה מי שידע לייצר ולשווק אותם, אז יהיה לו קהל שיקנה אותם והוא יתעשר מכך. ישנם אנשים שמחפשים רעיונות כאלה וברגע שהם מוצאים אחד כזה, הם לא יודעים מה לעשות איתו, כיצד ליישם אותו.
הרבה פעמים זו הבעיה של אנשים שעוסקים בתחום של יזמות וחברות סטארטאפ. או שיש להם רעיונות רבים והם לא יודעים איך להוציא אותם לפועל, או שהם פשוט יש להם את הכלים אבל אין להם רעיונות והם מחפשים כל הזמן, את הרעיון אותו יוכלו לממש.
כשאנחנו רוצים להתייחס למשמעות של רעיונות לסטראט אפ, עלינו לקחת בחשבון את שתי האפשרויות ולשאול את עצמנו, כיצד מגיעים לרעיון וכיצד עובדים עם רעיון קיים.
אם לשפוט לפי בחינת חברות הסטארט אפ שהצליחו, קשה להגיד שהתשובה הנפוצה לשאלה "איך מתחילים סטארט אפ" היא גחמת לב, רעיון ש"נדבק" או חשק רומנטי לפתח מוצר. רעיון לסטארט אפ שיצליח חייב להיבחן היטב במבחן המציאות. חברות סטארט אפ מצליחות מספקות רעיון שיש לו שוק, מוצר שיהיה לו ביקוש. אם הרעיונות שלכם לסטארט אפ לא נבחנו בכלים כלכליים – קשה להניח שמדובר ברעון טוב לסטארט אפ. כך תמצאו את הרעיון ששווה מיליון, לחברת הסטארט אפ הבאה שלכם.
ישנן דרכים שונות כיצד להגיע לרעיונות שיכולים להבשיל. לעיתים זה קורה מתוך עבודה על פרויקטים או דברים מסוימים, אז מתגלה צורך במוצר או שירות מסוים, ואם מתברר שהוא לא קיים, אז מתחילים ליצור תוכנית כיצד להוציא אותו לפועל. לעיתים זה מתגלה מתוך מחשבה על דברים שלא קיימים שיש צורך בהם.
צריך לומר, להגיע לרעיון מסוים זה יחסית פשוט, הבעיה היא ליישם אותו בפועל.
מי שעוסקים בהפיכת רעיון לסטארט אפ לחברה קיימת ורווחית, הם אנשי המקצועי שמלווים צוותים מחלום לחברה עובדת – דרך תכנית עסקית, בחינות היתכנות, תכנית התפתחות כלכלית וכדומה. אנשי מקצוע כאלה נפגשים לעיתים קרובות עם צעירים חסרי ניסיון שמספרים בעיניים בורקות על הרעיון ששווה מיליון, להערכתם, לסטארט אפ הבא. רעיון לסטארט אפ יכול להתעורר מתוך צורך אישי, מתוך קריאת תכנים של חברים ברשתות החברתיות, מתוך שיחה עם חברים או על רקע החיים הפרטיים של הממציא – ברוב המכריע של המקרים, רעיונות לסטארט אפ כאלה יידרשו לשינויים מהותיים על מנת להפוך לכאלה שיש להם פוטנציאל לרווח, או ייגדעו באיבם לאחר בחינת שוק שתעלה כי מעבר ללייקים נלהבים של החברים בפייסבוק, מכירת המוצר או השירות החדש צפוייה להיתקל בקשיים ובעיות והחברה הצעירה תתקשה לעבור לרווחיות.
אם כן, רעיונות לסטארט אפ שנולדו מתשוקה הם נהדרים – אבל הם פשוט לא מספקים. יש לבחון כל רעיון לסטארט אפ בעיניים כלכליות, לבדוק היטב את אפשרויות הייצור והשיווק ואת העלויות הכרוכות בפעילות העסקית, לבצע בדיקות שוק ולהעריך את הביקושים וההשקעה בשיווק ומכירות לטובת "יצירת שוק" למוצר או לשירות החדש, וכן הלאה.
אגב, מעניין לציין, כי רעיון לסטארט אפ שיהיה שווה מיליונים לא חייב להיוולד מתוך תשוקה – לא סתם אנחנו רואים משקיעים סדרתיים ברעיונות לסטארט אפ שמצליחים פעם אחר פעם. זאת, מפני שמשקיעים כאלה לא בוחנים כל רעיון לסטארט אפ על פי ההלהבות שהרעיון מעורר בהם עצמם – במקום זאת, הם מסתמכים על כלים שיווקיים, מכירתיים, כלכליים ועסקיים על מנת לבחון את סיכויי ההצלחה של כל רעיון חדש לסטארט אפ.
בשנת 2021, ראינו מספר שיא של הנפקות חדשות גם בבורסה בתל אביב וגם בבורסות בניו יורק. מעל מאה חברות סטארט אפ ישראליות הונפקו בנסדא"ק האמריקאית ומספר לא מבוטל מהן הפכו יוניקורנים – חברות סטארט אפ שזמן לא רב לאחר הנפקתן נסחרו לפי שווי שוק של מיליארד דולרים או יותר. זה נשמע כמו חלום עבור כל משקיע עם ברק בעיניים, שבעיני רוחו הוא רואה את עצמו פותח היום חברת סטארט אפ צעירה ומגניבה, ובתוך שנה מהפתיחה עובר לעבוד מהמשרדים בניו יורק או בלונדון. רק שזה רחוק מאוד מהמציאות, המגלה לנו כי פחות מ – 5% מחברות הסטארט אפ שנפתחו בין השנים 2019 – 2021 החזיקו מעמד ונותרו פעילות שלוש שנים לאחר פתיחתן. רעיון טוב לסטארט אפ, אם כן, הוא ממש רק ההתחלה.
הרעיונות הטובים לסטארט אפ הם דווקא לא אחת אלה השכלתניים, אלה שלא מגיעים עם תשוקה ענקית של היזמים אלא עם "ראש על הכתפיים", חשיבה שיטתית ובחינה מציאותית של הרעיון. רעיונות קטנים לסטארט אפ עשויים להיות מצליחים, הנה למשל בשנת 2021 ראינו שיא של חברות סטארט אפ בתחום האינשורטק שהונפקו בסכומים של שש ספרות. תחום האינשורטק אינו תחום שמביא מוצרים חדשים, אלא רק טכנולוגיה חדשה לתחום העייף והזקן של הביטוח.
למבורגיני, חברת רכבי היוקרה, מכרה בשנת 2018 כ – 4,000 רכבים ובשנת 2019 שברה שיא ומכרה כ – 8.200 רכבים. אז, רואיין מנכ"ל החברה וציין כי הוא מעדיף שלא למכור מעל 8,000 מכוניות בשנה. למבורגיני נחשבת מיצרניות הבוטיק לרכבים בסדרות היקרות בעולם, והמחיר הממוצע ללמבורגיני עומד על כשני מיליון דולרים – פי 20 ממכירה של טסלה חדשה.
כשחושבים על רעיונות לסטארט אפ, זו כנראה תהיה טעות לפעול בגישת למבורגיני – יצרנית רכבי הבוטיק נשענת על מוניטין מאז שנת 1963, ועל ערך המותג שלה. רעיונות טובים לסטארט אפ יתפסו את המקום המתאים להם בין הדימוי לאותו רכב יוקרה לבין הדימוי ההפוך לו – הטויוטה קורולה, שנמכרת סביב פחות מ – 100,000 ₪ (שהם כ – 30,000 דולרים) ומכרה בשנת 2021 כ – 1.5 מיליון רכבים מסביב לעולם.
רעיונות לסטארט אפ יאפשרו או לפנות עם מוצר ייחודי לפלח שוק קטן במחירים גבוהים, או לפנות לקהל רחב שיאפשר מכירה המונית של המוצר או השירות שלכם. כך או כך, התכנית העסקית תגלה לא רק כמה תוכלו להרוויח כשתמצו את הביקוש בשווקים הפוטנציאליים על פי הרעיון שלכם לסטארט אפ, אלא גם כמה יעלה לכם להגיע לשם, מה הסיכוי שתגיעו לכזה מיצוי ומה יהיו המשאבים מבחינת שיווק ומכירות שיאפשרו את הפריצה לשוק. רעיונות מבטיחים לסטארט אפ הם בדרך כלל רעיונות שעשויים ליהנות מביקושים גבוהים על ידי קהל גדול של אנשים, מכל העולם.
זה כבר נושא קצת יותר מורכב, אך אפשר לומר שישנם גורמי מקצוע שונים שיכולים לעזור, בין אם זה בהיבטים הטכניים, בהיבטים העסקיים ובהיבטים אחרים שקשורים לנושא. כמובן שאנחנו נצטרך לקחת בחשבון את כל המשמעויות של הפקת רעיון ויישומו, בשביל שנוכל לפתח, לייצר ולשווק אותו לקהל הרחב במקומות שונים.
יש מי שמייד לאחר שיחשבו על רעיון חדש לסטארט אפ – יעשו טלפונים לחברים ויתחילו לחלק משימות כך שפיתוח הרעיון שלהם יתחיל בתוך זמן קצר – מבלי לבצע בדיקות מתאימות בנוגע לביקושים, הערכת עלויות לתפעול או חשיבה בנוגע לאופני השיווק והמכירה של הרעיון. במקרה של פיתוח "בין חברים" של רעיונות לסטארט אפ, כנראה שהיזמים לא מסכנים הרבה ואין להם מה להפסיד, אולם במקרה של שימוש בכספים, כמו למשל לשכירת משרדי עבודה או להעסקת עובדים לפני בחינת כל רעיון לסטארט אפ בעיניים מקצועיות – מדובר בהרפתקה שרוב הסיכויים שהיא תעלה לכם כסף, ורק בשיעור קטן של סיכויים, תהפוך רווחית. זאת, לא מפני שהרעיון לסטארט אפ אינו איכותי דיו, אלא מפני שבשלבי התכנון לא הושקעו המשאבים הנחוצים.
רגע לפני שאתם שואלים את עצמכם איך מתחילים סטארט אפ, כדאי לבצע תהליך מקצועי של חקר שוק, ואם אפשר להיעזר בצוותי חשיבה מקצועיים ( יש ארגונים רבים המציעים תמיכה כזו בעלות שולית, תמיכה כזו מגדילה באופן משמעותי את הסיכויים של כל סטארט אפ להצליח) על מנת להעריך מה יהיו ההוצאות והמשאבים שתידרשו להם בדרך, מה יהיו הבעיות בשלבים השונים של הפיתוח, הייצור והשיווק שתידרשו להתמודד עימם ומה יהיה חישוב נכון של עלויות ותמחור המוצרים שלכם.
אם התעוררתם בבוקר ויש לכם רעיונות לסטארט אפ שיכבוש את העולם, חשוב שתדעו שזוהי התחלה נהדרת לסטארט אפ רווחי, אבל גם רעיונות שנולדו מתהליך של בחינת המציאות שכולל פחות התרגשות, עשויים להוליד חברות סטארט אפ מצליחות ואפילו כאלה שיונפקו בניו יורק או בתל אביב. את הרעיון לסטארט אפ הבא שלכם כדאי שתחפשו בעולמות שאתם מכירים ותוודאו כי מדובר ברעיון שיש לו ביקוש נרחב. לאחר שבחרתם רעיון, הכרחי להתחיל תהליך עסקי – כלכלי של בחינת היתכנות עבור הרעיון לסטארט אפ שלכם, שיכלול בחינת הביקושים, הערכת עלויות ייצור ופיתוח בשלבים הראשונים של הסטארט אפ שלכם, תמחור נכון של המוצרים או השירותים ועוד נתונים הכרחיים – שיגדילו את הסיכוי שהרעיון לסטארט אפ שלכם יוביל להתארגנות מוצלחת מבחינה עסקית, לפיתוח מדוייק בתמחור הנכון, למכירות שיאפשרו הכנסות ורווחים, ואולי אפילו לסיפור ההצלחה הישראלי הבא.